Hjælp - jeg kan ikke sove!

Søvnproblemer kan behandles

Jeg møder mange klienter, som ikke kan falde i søvn eller vågner i løbet af natten og har tankemylder, der gør det svært at sove. Jeg behandler nemlig søvnproblemer og har særlig ekspertise inden for dette område.

Nogle oplever søvnproblemer i tillæg til angst, depression, stress, ADHD m.m., mens andre ”kun” har søvnen som en udfordring. Fælles for de fleste med søvnproblemer er dog, at det ofte udvikler sig til et tankemylder og en masse bekymringer om søvnen. Tankerne kan bl.a. lyde i stil med dette: ”Jeg kan ikke falde i søvn. Jeg skal altså sove nu. Hvis jeg ikke falder i søvn snart, vil det påvirke min dag i morgen.. Men hvad skal jeg gøre? Jeg kommer til at være så træt og uoplagt i morgen… Hvorfor kan jeg ikke bare sove?” –  Og sådan kan tankemylderet fortsætte i timevis.

Søvnproblemer er desværre meget udbredte. Faktisk viser forskning, at op mod 50 % af alle mennesker vil være plaget af søvnproblemer i en eller flere perioder af livet. For nogle udvikler det sig til kroniske søvnproblemer, hvis de ikke får den rette hjælp.

Heldigvis er der hjælp at hente. Jeg oplever nemlig, at langt de fleste af mine klienter efter få samtaler ikke længere har problemer med søvnen. Også selvom problemerne for nogen har stået på i flere år.

Der er dokumenteret, effektiv hjælp at hente

Jeg er ingen magiker og kan ikke trylle søvnproblemerne væk, men jeg kan identificere, hvad der skaber søvnproblemerne og dernæst give dig konkrete redskaber og strategier, som effektivt behandler søvnproblemerne. Sammen sikrer vi en langvarig effekt, så søvnen bliver en rar ting i dit liv.

Behandlingen er baseret på metakognitiv terapi og strategier, der optimerer de biologiske forhold involveret i søvn. Det er både muligt at modtage hjælpen i vores klinik i Aarhus såvel som via online samtaler.
Du kan læse mere om mig og tidligere klienters udtalelser her (indsæt link).

4 facts om søvn

Søvn er lige så vigtig for vi mennesker, som mad, drikke og motion er.

Mange tror, at jo mere søvn automatisk er lig med jo bedre. Det er dog ikke tilfældet. Det er nemlig forskelligt, hvor meget søvn mennesker har brug for. Nogen har f.eks. brug for 6,5 time, mens andre har brug for 9 timer.

Måden, man vurderer, om folk har søvnproblemer på, er ved at se på, hvor meget søvn den enkelte person oplever, at han/har brug for for at føle sig tilstrækkeligt frisk og veludhvilet. Hvis personen sover mindre end denne tid, og vedkommende oplever gener heraf, har personen søvnproblemer.

Det er helt normalt at have dårlige nætter, hvor man bruger længere tid end sædvanligt på at falde i søvn, vågner for tidligt og lign. Har man sådanne nætter indimellem, er der derfor ikke tale om deciderede søvnproblemer. Men er det en tilbagevendende situation, hvor man ofte oplever nætter med for lidt eller for dårlig søvn, er der tale om søvnproblemer.

Tidligere klienter fortæller:

”Jeg havde ikke troet, jeg skulle nå derhen, hvor jeg faktisk glædede mig til at skulle i seng og sove, for inden jeg startede hos Danielle, hadede jeg søvn og var faktisk helt bange for det. Men sådan har jeg det slet ikke mere. Det giver mig så meget glæde, at jeg har det helt anderledes nu, og dagene er meget lettere” – Kvinde i 60’erne.

”Jeg valgte at starte et forløb hos Danielle efter perioder, hvor kvaliteten af min søvn havde påvirket min hverdag dertil, hvor det havde negative konsekvenser. Jeg havde mistet kontrollen og lysten til at sove og havde ikke en tilgang til at genskabe kontrollen.
Efter et trygt men kort forløb hos Danielle fik jeg redskaber og en ny tilgang til at løse mit problem, og for første gang i årevis oplever jeg overskud og de positive effekter fra søvn” – Mand i 20’erne.

 

Har du også brug for hjælp til din søvn, eller har du brug for mere information om behandlingen, så kontakt os på info@re-view.dk eller ringe på tlf 9394 2530


Om forfatteren

Danielle Dahlhus

Danielle har brede erfaring med klinisk psykologarbejde og har sideløbende arbejdet med forskning igennem mange år. Danielle har derfor specialiseret viden indenfor søvnbehandling, hvilket har været hende forskningsfelt.